söndag 30 mars 2014

En monsterråtta i våran källare

Nu ikväll så mätte jag barnen. Sally är nu 77,5 cm, Sixten är 80cm, Kajsa är prick en meter, Julia är 136cm och Maja ett helt måttband (150cm)

Detta gjorde jag efter att jag konstaterat att Sixten har vuxit ur flera pyjamasar.

Så jag kom på att jag skulle gå ner i källaren och söka reda på kartongen med kläder i storlek 86.

Sagt och gjort Kajsa sprang och hämtade sin ficklampa så följde hon och Julia med ner för det finns ingen lampa där. Så gick vi in i rummet och jag flyttade på en sådan där ljusstake som man hänger på väggen (det är som en stor cirkel och så är det en massa värmeljus ) när jag flyttar på den och ställer den  bredvid mig för att komma fram så hör jag hur något fräser där inne. TVÅ gånger!

Till saken hör att vi har grisstall runt huset eftersom vi hyr av en grisbonde. Där ute springer det rätt stora råttor.
Jag hade dessutom rätt färskt i minnet artikeln jag läste om monsterråttan som bodde i sopskåpet hos en familj.
Ja som ni ser så var ju inte den råttan liten.

Iaf jag skriker till barnen SPRING SPRING! Julia hon stack som en avlöning och jag slet med mig Kajsa, så gick inte källardörren att öppna då den tjärvar i handtaget. På andra sidan hör jag Maja skratta för att vi inte tar oss ut (Hon var fortfarande sur för att hon var tvungen att Birsta tänderna och inte fick följa ned ner i källaren)
samtidigt som jag känner paniken över att vi har en stor mördarråtta i källaren. 
Vi tar oss ut och jag skriker till Anders att han måste gå ner och slå ihjäl den, Maja gråter hysteriskt och skriker att nu kommer hon aldrig våga gå ner och duscha i källaren.

Anders sliter på sig stövlarna och går ut och hämtar en sopkvasten för att kunna dräpa råttan, han försöker övertala mig att följa med för han inte heller vill gå ner själv (vilket han så klart inte erkänner)
Jag hävdar att jag inte har stövlar men han säger att han har ett par till.

Plötsligt hör jag det fräsande/väsande ljudet igen och tittar på Kajsa som har hittat en kabelsko (en sådan där plast sak som man kan stoppa in två kablar i och nypa igen om man ska koppla ihop dem.)
Den har Kajsa satt i sin mun och blåser igenom den så det fräser/väser. 

Då började jag tok skratta en del av lättnad över att inte monsterråttan finns i vår källare och en del över hur dum jag kände mig. Haha Anders fick dock gå ner för säkerhetsskull och kolla men det fanns ingen råtta där nere, förvisso var inte kartongen där nere heller och nu när jag tänker på det så är den ju i en av garderobena på övervåningen. Så tokigt det kan bli.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar